Marianne


060214

2014/02/06


Treenipostausta! Apua, en mie tällästä osaa tänne kirjotella. Yritetään nyt kuitenkin ja katsotaan jos näitä saataisiin enemmänkin tänne blogin puolelle, urheilija kuitenkin olen. 

Aattelin nyt kertoa jotain perusjuttuja ja sitten hieman tämän päivän treenistä. Te lukijat, jotka ette tiedä oikeastaan mitään miun urheilusta, niin klikatkaapas tästä, sieltä löytyy jonkinlaista postausta miun urheilutaustasta. Miulta kysytään usein, kuinka useasti treenaan ja minkälaisia treenejä teen. Näihin kysymyksiin ajattelin tänään antaa hieman vastauksia. 

Treenimäärät ovat melko eläviä viikkoihin katsottuna. Kovina viikkoina tulee treenattua enemmän ja kevyempinä vähemmän. Tällä hetkellä sykli on, että kaksi kovaa viikkoa ja niiden perään yksi hieman kevyempi. Kovina viikkoina tunteja tulee noin 11-15 ja kevyenä noin 10 pintaan. Harjoituksia taas 6-9 viikossa. Harjoitukset jaetaan teemoittain juoksu-, kimmoisuus-, voima-, tekniikkatreeniin sekä huoltavaan. Jokainen "teematreeni" tulee tehtyä 1-2 kertaa viikossa viikkosuunnitelmasta riippuen. 
Tässä muutamia esimerkkejä treenien sisällöistä:
Juoksu: nopeustreenit, pitkät vedot
Kimmoisuus: loikkaaminen, ponnistuksia
Voima: punttia, lajivoimaa, oman kehon painolla tehtävää voimaa
Tekniikka: hyppäämistä rimalla, lajinomaisia harjoitteita
Huoltava: lenkkeily, liikkuvuus, puuhasetelu ja jumppailut


Sitten muutama sana tämän päivän treenistä. Kyseessä oli tekniikkatreeni Kalliosuojassa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan treenin piti sisältää saksihyppyjä ja lajinomaista juoksua. Jouduin kuitenkin tuota hieman soveltamaan kipeän kantapään limapussin vuoksi.

Treeni alkoi miun normaaliin tapaan vajaan 10min kuntopyöräilyllä ja siihen päälle tuli vielä hölkkäiltyä reilu 5min. Verryttelyn perään hieman kehonhallintaa, liikuvuutta, kuminauhajumppailua ja pumppaavia venytyksiä. Kun hyvä lämpö oli saatu koko kehoon, tein lajinomaisia koordinaatioita eli ponnistuksia ja muuta vastaavaa. Niiden päälle vielä hieman keskivartaloa. Sitten oli aika laittaa piikkarit jalkaan ja tehdä itse tekniikkaosuus. Aluksi juoksin muutaman vedon korkeushyppymäistä juoksua, jonka jälkeen siirryin rimalle. Kalliosuojan hyppypaikka on sen verran kova, että patjalle ei kannata hypätä tällähetkellä kuin saksihyppyjä. Hyppäsin sitten noin 15 hyppyä lyhyellä vauhdilla. Enempää ponnistusjalan viimekisassa kipeytyneellä kantapään limapussilla ei kehdannut hypätä, jotta jalka on kunnossa vielä yhteen kisaan hallikaudella. Siis, piikkarit pussiin ja hyvän loppuverryttelyn jälkeen kotiin.

Antakaahan nyt palautetta, mitä olette mieltä näistä urheilujutuista. Lisää vai ei? Ja jos, niin mistä haluaisitte mahdollisesti kuulla? 

-Marianne

6 kommenttia:

  1. Joo lisää urheilujuttuja! Voit kirjoittaa ihan jokaviikkoisista treeneistä miten sujuu ja mitä teet. Myös vaikka miten alotit urheilun, jostain parhaista hetkistä urheilun parissa, tavoitteista, harjoituspaikoista.. Ihan mistä vain! Onko nyt uudelle paikalle siirtyminen tuottanut ongelmia?
    Ei tarvitse mitään erikoista, ihan kuulumiset urheinlun saralla riittää silloin tällöin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pitänee yritellä kirjoittaa kuulumisia vaikka kerran viikossa :D Kiitos ideoista ja ehdotuksista

      Poista
  2. Pukeudutko urheillessa yhtä tyylikkäästi kuin muuten vai kelpaako kulahtanut t-paita? Mikä merkitys vaatteiden tyylikkyydellä on sulle treenatessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin jotain kuvia ja juttuja kirjoitella treenipukeutumisesta vielä enemmän. Mutta muutamalla sanalla nyt. Treenatessa tärkeintä pukeutuessa on hyvät treenivaatteet, jotka hengittävät. Ostan yleensä merkkivaatteita, kuten adidasta ja nikea, jotka ovat materiaalien lisäksi myös hyvännäköisiä.

      Poista
  3. Tää oli kyllä tosi kiva postaus, lisää näitä siis! :-)

    VastaaPoista